SchoolSoft

Skrivarlinjen

Studietakt

100 %

CSN-nivå

Gymnasienivå

Kurstid

Läsåret 2021/2022
HT 2021 23/8-17/12
VT 2022 10/1-31/5

Avgifter

Undervisningen är avgiftsfri. För material, kopiering, författarbesök, tidningar och studiebesök betalar du 2 300 kr per termin (4 600 kr för hela kursen). Kostnader för kurslitteratur tillkommer. 

Ansökan

2/9. Vi har haft några sena avhopp, så vi har platser kvar. Sök idag!

Kursansvarig

Alva Uddenberg, skrivarlärare
alva.uddenberg@sundbyberg.fhsk.se  

Övrig info

Skrivarlinjen ingår i Sundbybergs Folkhögskolas Kulturparaply – en arena för berättande och gestaltning. Här  samlar vi våra profilkurser. Kursdeltagarna i Filmlinjen, Skrivarlinjen och Teaterlinjen möts och arbetar tillsammans i korta projekt.

Skrivarlinjen är en utbildning i skönlitterärt skrivande.

Om utbildningen

Höstterminen är en grundkurs där du studerar poesi, novell, dramatik och roman. Du gör skrivövningar, från snabba och intuitiva till långa och analytiska.

Vårterminen är en fördjupning då du skriver en diktsamling, en novellsamling, en pjäs eller en roman.

Under läsåret får du möjlighet att bekanta dig och fördjupa dig inom olika skönlitterära genrer via läsning av samtida såväl som klassiska verk.

Textsamtal och handledning sker kontinuerligt under hela läsåret.

Under våren sker fördjupningen efter kursdeltagarnas önskemål. Skrivarkursen avslutas med ett gemensamt bokprojekt.

På Skrivarlinjen studerar du på heltid.

För eget skrivande samt litteraturstudier har du under hösten en dag i veckan och under våren två dagar.

Välkommen!

Alva Uddenberg, skrivarlärare

Magnus Carlbring, skrivarlärare och författare

Tidigare studerande

Här är ett par röster från läsåret 2017/2018:

”Mitt skrivande har utvecklats mycket! När jag började på skrivarlinjen skrev jag mest poesi, jag vågade inte riktigt ge mig in i något större/längre. Det var när vi började med novellpasset som jag, trots att det tog emot (pga osäkerhet), gav mig in i prosan. Jag fortsatte fokusera på poesin vid sidan av. Det var när vi började med romanpasset som jag verkligen släppte loss och jag kom in i ett oväntat flow. Det var läskigt att skriva så ”öppet”, mer klarspråk, inte lika kortfattat och hemlighetsfullt som i poesin, men efter att ha lämnat in ett första utkast ur något jag ”skrev på skoj” fick jag mycket bra respons som fick mig att våga fortsätta. Jag trodde inte att jag kunde men nu tror jag det. Eller, jag VET att jag kan!”

”Jag har utvecklats otroligt mycket i mitt skrivande. Från att ha skrivit rätt lite och ganska svajigt, eller vad man ska säga, har jag nu experimenterat fram och tillbaka och känner att jag skriver mer säker prosa. Jag har lärt mig att inte stressa fram det jag skriver och låta texten vara mer flexibel och lekfull.” 

Adam gick Skrivarlinjen 2019/2020:

Hur har ditt skrivande utvecklats under året?

”Jag har fått lära mig mycket om skrivprocessen både på lektionerna och genom deltagarna då alla skriver olika och tar sig an skrivandet på olika sätt. Jag känner att jag gått från ett väldigt inbundet och tankestyrt skrivande – som ofta hamnade i skräck och dystopi – till ett mer person- och karaktärfokuserat skrivande. Jag känner mig inte längre ”rädd” för skrivandet, eller ser på det lika negativt som jag gjorde en del i början av året. Jag känner mig mer hoppfull inför skrivandet och att jag, med viljan att skapa, lättare kan ta mig in i själva arbetet med skrivandet.”

Skolans profil: ”Erfarenhetsutbyte, ökad förståelse och respekt mellan människor ” – på vilket sätt har kursen och skolan arbetat med detta och hur har det påverkat kursens profil?

”Jag tycker alltid att skolan känns välkomnande och öppen. Mellan lärare, personal och deltagare känns det jämlikt och som att vi alla delar skolan och upplevelser tillsammans. Det är en väldigt icke-dömande miljö och jag får intrycket av att alla bara vill att man ska trivas och vilja komma tillbaka. Som deltagare har jag varit just deltagande i skolan och hur min kurs bedrivits, fått komma med inte bara tankar och önskemål utan ibland omforma lektioner och delar av kursen. Skolan har också en stor variation i kurser och dess innehåll som gör att det alltid finns olika människor som är på skolan av olika anledningar med olika mål, och det känns helt naturligt att det är så det ska vara.”

Kortintervju med Patrick Stockhammar som gick skrivarlinjen 2017/2018 och romandebuterade i år 2020.

  Bild: Patrick Stockhammar, privat bild.

 Vem är du?

”Jag är 48-åring som bor i Årsta med min fru och dotter. Eftersom jag är djurvän av stora mått innefattar familjen även en katt, en hund och en och annan husspindel. Idag arbetar jag med folkbildning och kultur på ett studieförbund. Det som ger mitt liv mål och mening är att alltid vara i rörelse, rent tankemässigt. Jag vägrar slå rot och stagnera. Nyfikenheten på livet och vetgirigheten är mitt livs inre motor och skrivandet har alltid varit ett viktigt smörjmedel.”

Hur var det att gå skrivarlinjen?

”Att gå skrivarlinjen var en spännande resa där skrivandet och läsandet fick en framskjuten position i mitt liv. Det var befriande och oerhört utvecklande att sätta arbetslivet inom parentes för att istället få fokusera helhjärtat på skrivandet under ett helt år. Det var fantastiskt att få kliva in i litteraturens värld och att få bli ett med orden och språket. För mig innebar året ett kreativt språng där jag fick tid och tillfällen att reflektera över skrivprocessen, testa på olika genrer och ge och få feedback i en miljö som kantades av respekt, lyhördhet och ett lustfyllt experimenterande.”

Vad tog du med dig efter att ha gått skrivarlinjen?

”Skrivarlinjen gav mitt eget skrivande en välbehövlig skjuts och blev även startskottet för arbetet med romanen ”Ett hörn av skapelsen” som jag debuterade med tidigare i år. För mig blev utbildningen en bekräftelse på hur viktigt det är att bejaka sitt skrivbehov och ta det på allvar. Livet är för kort för att skjuta skrivarpassionen på framtiden. Skrivarkursen fick mig också att inse vikten av att våga lämna min egen komfortzon, testa nya stilgrepp och att det enda sättet att komma runt blockeringar är att fortsätta skriva. För mig blev det uppenbart att det är lönlöst att gå omkring och vänta på ”den stora inspirationen”. Jag lärde mig att idéerna och berättelserna kommer om man släpper kontrollbehovet och vågar lita på sin intuition.”

Vad skulle du vilja säga till den som funderar på att söka skrivarlinjen?

”Här vill jag kort och gott uppmana alla som vill kanalisera sitt skrivintresse att söka. Med facit i handen kan jag ångra att jag inte gjorde slag i saken tidigare. Jag levde alldeles för länge med en tro på att mitt skrivande skulle anpassas till någon typ av mall om jag gick en skrivarutbildning. Jag var också rädd för att jag inte skulle lyckas hålla kreativiteten vid liv. Men ack så fel jag hade! Det blev precis tvärtom! Tack vare engagerade, kunniga lärare och konstruktiv respons från alla andra på skrivarlinjen fann jag en egen röst och oändligt med ingångar till ett livslångt skrivande.”

Kortintervju med Frida Windelhed som berättar om sig själv, sitt skrivande och skrivarlinjen. Hon har precis romandebuterat. Hon gick 2017/2018.

Bild: Frida Windelhed, privat bild.

Vem är du?

”Jag heter Frida Windelhed och gick Skrivarlinjen samt Projektåret 2017 – 2019. Idag pluggar jag Redaktionell Praktik på Göteborgs Universitet och har precis släppt min debutroman Rött universum via skräckförlaget Swedish Zombie. Jag har även medverkat i över tio novellantalogier, främst i skräck- och science fiction-genrerna.”

Hur var det att gå Skrivarlinjen?

”Mitt år på skrivarlinjen var speciellt på många sätt. Jag fick interagera med andra människor i en kreativ miljö (obs. jag har ALDRIG tyckt om att arbeta i några slags gruppsammanhang men detta var verkligen en positiv upplevelse och hur klyschigt det än låter växte jag väldigt mycket som person under den här tiden. Jag lärde mig t. ex. att människor kan ha olika smak och stil och att jag faktiskt inte alltid har rätt). Viktigast av allt var att jag fick skriva exakt hela dagarna, utan krav på prestation och med vägledning av riktigt grymma skrivpedagoger OCH med studiestöd. Utan den möjligheten hade jag aldrig blivit den författare jag är idag.”

Vad tog du med dig efter att ha gått skrivarlinjen? 

”Något viktigt jag lärde mig var att skriva i olika genrer och format. Att skriva kortare texter visade sig vara supervärdefullt för mig då jag efter Skrivarlinjen började skicka ut noveller till den minsta lilla novelltävling som dök upp och på så sätt fick kontakt med det förlag som skulle komma att vilja publicera min första roman. Sedan typ: skriv hela tiden, även om det inte blir jättebra, och ta alla chanser du får att visa upp och sprida dina texter, något jag lärde mig att våga göra på Skrivarlinjen.”

Vad skulle du vilja säga till den som funderar på att söka skrivarlinjen?

”Våga, oavsett vilken ”nivå” du själv känner att du ligger på vad gäller skrivande – om du älskar det är du förmodligen någorlunda bra på det. Och man blir bättre. Alva och Magnus som tog emot mitt intagningsprov var de första levande människorna som över huvud taget läste något jag skrivit, och jag hade aldrig vågat föreställa mig att skrivandet liksom skulle bli ”min grej”. Jag var livrädd att ta ett beslut som jag fått för mig var ”osmart” och ”risky” för att det typ inte skulle tjäna mig en massa pengar. Vilket är en skitdum och onödig mentalitet. Mitt intagningsprov var förmodligen inte särskilt bra, men jag blev bra sedan, för att jag vågade börja. Och det var 100 % värt tiden, risken, att våga.”

Kortintervju med Martin Bungner som gick skrivarlinjen 2017/2018 och debuterade med diktsamlingen Naken man i kläder 2019.

Bild: Martin Bungner, privat bild.

Vem är du?

”Jag heter Martin Bungner och gick Skrivarlinjen läsåret 17/18 och Projektåret med mitt bokprojekt året därpå. Mitt intresse för psykosocial skildring fick mig att söka, jag hade fantiserat om det i flera år.”

Hur var det att gå?

”Det var kul och uppbyggande för min person. Bara att tillåta sig tiden är en vänlig gest till dig själv. I efterhand kan jag se att det var helt avgörande för mitt skrivande men det är inget du behöver tänka på nu om du funderar på att söka, då blir det alldeles för dramatiskt. Sen vill jag understryka vad det också gjorde för mitt läsande, min bokhylla idag är väldigt olik den innan.”

Vad tog du med dig efter?

”Verktyg som gjort att jag idag ser på skönlitterär text med andra ögon. Jag blev förvånad över vad jag började se i min egen text av att ge respons till andra. Så klart också att få egen respons av skrivpedagoger och läsintresserade elever, det visade sig att det jag trodde att jag förmedlade och vad som uppfattades många gånger låg ganska långt ifrån varandra. Tidigare hade jag vänt mig till folk i min närhet som hade för lite intresse och för mycket välvilja.”

Vad skulle du vilja säga till den som funderar på att söka?

”Man kan gå ett helt liv och skjuta upp sånt här för att det är jobbigt att misslyckas med något man håller varmt om hjärtat men du kommer se när du börjat att fallhöjden i att blotta sig inte är så hög som du tror. Släpp in andra i ditt skrivande, förr eller senare är det ett måste om det ska bli något. Om inte annat blir det en nyttig tvagning för egot. Om du bestämt dig för att gå och inte verkligen måste jobba vid sidan av rekommenderar jag dig att bara göra detta, med lite perspektiv är det under en kort stund och en ynnest att det överhuvudtaget är möjligt idag.”

 

Teckning av Cecilia Vårhed, tidigare studerande på Skrivarlinjen.

Kulturparaplyet finns på facebook